יום ראשון, 27 בדצמבר 2015

עוד יתרון ליציאה מהתעללות

מהיכן מקבלים כוח ?

יש בריכה או אגם שמזרים כוחות ?

תשובה .. כן יש !

מה הקשר בין היציאה מהתעללות לקבלת העצמה וכוח ?

בזכות היכולת להתגבר על מכשול קטן ומכשול יותר גדול ובניית מערכת התגבשות שעומדת בעוז כנגד כל הסיכויים ,נוצר כלי איבחון והבחנה שמסוגל לקלוט ,לחוש ולהפיק מידע איכותי של מצוקת הזולת האחר שלצידך או בסביבתך .
יש הקוראים לזה יכולת על חושית או החוש השישי . 
אני מכנה זאת לפעמים המימד הרביעי שלפעמים מנצנץ במוחינו .
לרוב רק אדם שחווה התעללות או חוסר נעימות מסוגל בתוך זמן קצר . עיניין של שניות . להבחין שזה הנמצא בקירבתו סובל או סבל מדבר שמוציא אותו מאיזון או משלוותו .
לפני כמה חודשים ראיתי כרזה של קדימון לכתבה בנושא " כך תנהגו ותלחמו בתופעת הילד הנודניק או המפריע " בקיצור קורס חינוך קצר להורים המחנכים . ההתיחסות היתה לילד נורמאלי במשפחה ששואפת לנורמאליות .
הכתבה מבשרת כמה אנחנו לא מבחינים בחינוך טוב וכמה הילדים מצליחים להשיג את שלהם ולשטות בנו .מסבירים שם כיצד לעשות סדר ועוד הצעות חינוכיות  להורדת רמת הציפיות של ילד מרדן עקשן .
טענתי בתגובה שזו לא חוכמה להשתיק ולרסן . צריך לבדוק למה ומה המקור להתנהגות הלא מקובלת . הרי לא על כל דבר הילד מתעקש ונלחם . יש תקופות וזמנים מקריים . לא תמיד הריסון וההשתקה בכלים חינוכיים זה הפתרון .
הבדיקה אמנם מצריכה התיחסות זמן ומחשבה , אך אולי היא תעצור התעללות מתמשכת או ריגעית חולפת  ?
היכולת לנסות ולהבין את שרשרת ההתנהגויות המעשים וההבעות תביא בסופו של דבר ללא הפעלת רעיונות השתקה וחינוך מתקדמים לשינוי המיוחל או להגברת השליטה בנעשה .
את הכוח שלי אני מקבל מהמקום בו הכאב וההפרעה לא יכולים לגעת ולדעת את נפשם ומצוקתם .
כשאני מצליח לפצח את הקוד של המעטפת המצוקתית המכסה של ההפרעה והעקשנות נפרץ .
מתוך היציאה מהמצוקה וההתעללות הפרטית שלי ..הפכתי לאדם שיודע לקרוא בין השורות ולא להסתמך על תוכניות הפעלה מארץ זרה "בשלט רחוק" .
דוגמאות יש לי בשפע אסתפק באחת  .
בזמן שיצא הסרט "לוגו" סרט אנימציה מלא אפקטים מושקע ומהולל לילדים . לקחתי את ביתי לראות את הסרט המדובר ..היא מאוד אוהבת קולנוע ואת הז'אנר . בתחילה הכל היה בסדר וההתחלה היתה מבטיחה . אולם,כעבור מספר דקות חשתי שמשהו לא טוב מתרחש . עם כל הרעש והאפקטים אני מתחיל לקלוט תחושה של מצוקה . אני בודק את עצמי וסביבתי הכל בסדר גם הילדה . עוברות דקות ואני שומע את עצמי שואל את הילדה רוצה שנלך ונצא מהסרט ?
אינני יודע להסביר מדוע ואיך היגעתי למילים הללו ולמה הפניתי אותן לילדה . זו עובדה ! ענתה לי מייד כן ! היא התביישה להביע את דעתה על הסרט פחדה שהיא היחידה שלא בסדר . אולי הנשימה שלה שפת הגוף שלה שידר אותות מצוקה שלא יכלה להסתיר .
ילדים הם אמיתיים קשה להם לזייף אם לא מתאים הם משדרים גם בשקט ..התפקיד שלי לקלוט ! אז מה אם נסענו שרפנו חצי יום קנינו כרטיסים וחטיפים . ילדה בת תשע  בערך משדרת אותות מצוקה אז אי אפשר להתעלם . כעבור דקות היינו בחוץ . עוד לפני המחצית . כשיצאנו הסברתי לה שאני לא כועס ואפילו שמח . הוספתי מלים חמות על אומץ ליבה וכמה חשוב להגיד לא לפחד ולא לסבול . אני לא שמח שהיא צוברת פנימה וסובלת בשקט מדבר שהיא לא חייבת . לאחר מכן המשכנו לבלות ולהנות ללא בכי אלא עם הרגשת שיחרור מופלאה . וכל העיצות החינוכיות פשוט נחסכו ממני !
קיבלתי את כוחי מעצם המבט באושר של ביתי ביציאתנו לחופשי . כל הכרטיסים שבעולם לא משתווים לערך שקיבלתי  . כשחזרנו הביתה היא אמרה לי תודה ואיזה מזל שאבא דומה לה ומבין אותה ..והיא לא צריכה שום דבר טוב לה כך .
לא רציתי לספר לה על ויק בנשיר . גם בעתיד לא אשמח לידע אותה בנושא .

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אשמח לקבל משוב .גם קשה זה מכובד .אפשר לשתף ,להפנות ולנסות . לכל המינים והגילאים. לשון הכתיבה טכנית הוא לרוב זיכרי מתיחס לכל המינים כאחד. פתח/י סגור לבך . בתודה מראש בנשיר מחבר הספר נולדתי בן שבע וחצי .