יום חמישי, 21 בינואר 2016

תפוז עם חור מלמד אותי לחיות !

משמעות העיקר והזזת הטפל מחוץ למערכת 

היום תפוז אחד לימד אותי אחריות על משמעות הטעם .
בצהריים טיפסתי על עץ תפוז מסוג שמוטי וקטפתי שלושה תפוזים .לא מעניין . אבל למה הדגשת הזן והקטיף ..זה לא מצדיק פרסום ובטח משעמם !
בעוד שתי דקות הכל יהיה ברור !
בשנים האחרונות יש פחות ופחות מטעים  של  תפוז מזן השמוטי  טעמו מצויין הוא מיוחד והוא התפוז הנוסטלגי של ארץ ישראל היפה והטובה בראשית דרכה והיצוא מלא הגאווה בתוצרת החקלאית .
למה ניטל זוהרו ויוקרתו ?  פשוט ...שיקולי תמחיר ועונתיות ..הפרי של זן זה מתחיל להופיע באמצע עונת התפוזים ..כאשר השוק מוצף בכל הזנים האחרים ...ומסיים את עונתו עם כולם .
לאנשים אין זמן הם רוצים תפוז בראש השנה העברי ולא אחרי חגיגות הסילבסטר . אנשים מוכנים להתפשר על הטעם תמורת היכולת לקבל חדש וראשוני ועכשיו . ברור שבמרוצת השנים ינטעו זנים אחרים שיצדיקו את הביקוש הראשוני המהיר .
עד כאן שיעור בוטניקה לנוער .
קטפתי וירדתי מהעץ ...רציתי לקלף אחד התפוזים שנראה ומרגיש מצויין ..אך אבוי ! שיברון לב ! יש חור בקליפתו 
חור עמוק ובצבע ! המשכתי לקלף ...החור היה עמוק בפלח . את התוקף מצאתי מאוחר יותר ...
זרקתי את הפלח הסורר ואכלתי להנאתי את שאר התפוז . מה אומר ? אחד הטעימים ביותר שאכלתי בחיי !
אספתי את השאריות לפח והמשכתי לדרכי .
חשבתי על זה שיכולתי לפספס את טעמו המיוחד אילו הייתי מתיחס רק לחור ותוצאותיו .
בהסרת הפלח הנגוע נחשפתי לעוד כעשרה פלחים מצוינים !
החור בקליפה לא השתנה הפלח הנגוע נשאר נגוע גם אחרי הסרתו ..אז מדוע לא להנות מפרי נדיר גם אם הוא בא באריזה של 90% . או פגום ...עדיין אפשר לברך עליו ואפשר להנות ממנו .
אולי גם בבני אדם צריך לנהוג באופן דומה ...בסדר ..לא נקלף יד או רגל ונגיד ש...
ננסה אולי לנטרל את הגישה להתיחס לחור שבהופעתו או תכונתו של כל אחד שהוא מיוחד ונדיר ושבאיזה שהוא מקום מזכיר לנו את ארץ ישראל היפה הבתולית והמנסה לפרוח בדרכה ..מבלי שנפריע ונשפוט ונבנה חומות .

תודה רבה !

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אשמח לקבל משוב .גם קשה זה מכובד .אפשר לשתף ,להפנות ולנסות . לכל המינים והגילאים. לשון הכתיבה טכנית הוא לרוב זיכרי מתיחס לכל המינים כאחד. פתח/י סגור לבך . בתודה מראש בנשיר מחבר הספר נולדתי בן שבע וחצי .